Tuesday, September 30, 2008

Vihdoinkin hammaslääkäriin!

Viime viikon torstaina tuli täyteen kuusi kuukautta jonotusta hammaslääkäriin. Olen tosin saanut yli kymmenen tekstiviestiä peruutusajoista. Kun olen vastannut näihin viesteihin n. tunnin sisällä, on takaisin tullut viesti:"teillä ei ole varattuja aikoja" eli olen myöhästynyt. Olen yrittänyt välttää kiukkuani. Olen miettinyt, mitä pitäisi tehdä. Olen soittanut ajanvaraukseen ja kauniisti ilmoittanut, että hoitotakuun aika meni jo. No, tänään tuli postia - maksusitoomus yksityiseen hammaslääkäriin. Olinko iloinen - en. Olin toivonut julkista hammaslääkäriä, koska tiedän heidän olevan erinomaisia ammattilaisia. Lisäksi julkisella käynnistä jää aina myös dokumentit jatkoon.

Miten nyt tekisin? Mistä saan siirrettyä kaiken sen tiedon julkiselta yksityiselle, mitä hampaistani on. Olen 18-vuotiaana ollut pyöräonnettomuudessa, missä etuhampaani ja leukani murtui. Kokonaisen kesän olin erilaisissa toimissa hammasklinikalla. Odottaessa lapsiani kävin Luolavuorentien hammashoitolassa, mihin tietoni kaikki siirrettiin. Ensimmäinen ongelma tuli, kun ryhdyin opiskelemaan ja hampaitani hoiti YTHS. Tällöin sain siirrettyä tiedot kaikista toimista sinne.

Ei todellakaan kiinnosta taas selvitellä erilaisia virityksiä ja implantteja suussani jollekin kilpailutetulle hammaslääkärille. Jäävätkö paperini taas sitten sen klinikan tietoon? Saanko maksusitomuksen seuraavan kerran taas uudelle lääkärille?

Eniten tässä harmittaa se, että pidän hammashoidon johtavaa ylilääkäriä yhtenä parhaista terveydenhuollon johtajista. Hän on pystynyt tekemään hammashuoltoon muutoksia, joilla jonot on saatu kuriin. Käsitykseni mukaan henkilökuntakin on ollut tyytyväinen. Olenko minä harmillinen poikkeus tai virhe - toivottavasti.

No comments: