Saturday, May 12, 2012

Tapaus Kanerva

Olen seurannut kansanedustaja ja valtuutettu Kanervan poliittista toimintaa yli 30 vuoden ajan. Täytyy myöntää, että aloittaessani oman poliittisen urani, ihmettelin hänen tapaansa kohdata ihmisiä. Hänen aina aktiivista ja hyväntuulista olemustaan ja nokkelaa kieltään. Ihmetellyt olen myös sitä, että vaikka kuinka uppoaa, niin aina nousee nenä pintaan. Monikaan ei noihin vuosia kestäneisiin nousuihin pystyisi. Nyt julki tullut lahjusväite ei tullut kenellekkään yllätyksenä. Tapa jolla 60-vuotispäiviä juhlittiin ylitti rutkasti kaikki sovinnaisuuden rajat. Harmi, että heti silloin ei asiasta noussut suurempaa kohua, niin ei asianosaisille olisi tullut haasteet yllätyksenä. Jonkun on kuitenkin toimittava, silloin kun epäily lain rikkomuksesta herää. Kiitos tästä oikeuslaitoksellemme. En ota tässä nyt kantaa juridisiin kysymyksiin, niissä luotan ammattilaisiin. Juttu sitäpaitsi on siin sekava, että siitä varmaan riittää vuosiksi töitä useammallekin. Otan kantaa vain sillä henkilökohtaisella tasolla, jolla Kanerva loukkaa minua toimivana poliitikkona. Hän väittää, että politiikka on sellaista, että sitä ei kukaan voi hoitaa omalla rahallaan, vaan poliitikot ja puolueet ovat ulkopuolisen rahoituksen varassa. Hän on tässä todella väärässä ja se kuvastaakin hänen jo paatunutta näkemystään politiikasta. Minä olen maksanut kaikki vaalini omista rahoistani. Joitain satoja eruroja olen saanut ammattiosastolta (n. 200€) ja yksittäisiltä henkilöiltä. Minulla näet on oma tili luottamusmiespalkkioilleni, sieltä voi aina tarkistaa kuinka paljon rahaa voi vaaleissa käyttää. En koskaan ole nostanut luottamusmiespalkkioitani (maksettu jo verot ja puoluetuki) omaan käyttöön, kaikki on käytetty politiikkaan. Tälläkin toiminnalla on kyllä päässyt valtuustoon. Ei kylläkään eduskuntaan. On väärin, että kokenut poliitikko latistaa nuoria ja köyhiä aloittelijoita ajatuksella:" älkää vaivautuko, kyllä me rahamiehet tämä politiikka hoidetaan".

No comments: