Wednesday, May 28, 2008

Saarille rakentaminen ei ole tulevaisuutta

Kun laki kunta- ja palvelurakenneuudistuksesta tuli voimaan, sen yhtenä kärkenä oli kuntien yhteinen kaavoitus. Tarkoitus oli luoda varsinkin kaupunkiseuduille ekologinen, julkista liikennettä suosiva nauhamainen rakentamiskaava. Nyt, kun aikaa on kulunut ja ympäristökunnat ovat saaneet nimensä ja vaakunansa kiistelylistalle, on tärkeä asia unohtunt. Useimmat suuret kaupungit ovat jääneet ilman kumppania. Tähän ovat johtaneet aivat muut syyt kuin luonnonarvojen kunnioittaminen, niin Turun kuin muidenkin kuntien osalla.

Huhtikuun 11. päivä Sisäasianministeriö kutsui Tampereelle suurten kaupunkien seutukuntien edustajat. Sekä yleisten, että seutukunnille suuntautuvien puheenvuorojen joukossa korostettiin ilmastonmuutoksen vaikutuksia ja ekologista rakentamista. Turun seudulle suunnatussa kaupunkisuunnitelman arvioinnissa nousi voimakkaasti esille Ympäristöministeriön mielipide, että Turkua ei saisi pakottaa rakentamaan saarille. Tarkoitus oli antaa viesti ympäristökunnille kaavoittamisen yhteisvaikutusten tärkeydestä.

Nyt Hirvensalon ja Kakskerta-Satavan kaavat ovat tulossa päätökseen valtuustoon. Kun tarkastelee kaavoja ja niihin liittyviä liikennejärjestelyjä, ei voi kuin toivoa, että ympäristökuntien edustajilla oli korvat höröllään Tampereen kokouksessa. Mikäli Turulla olisi tonttimaata tarjolla muuallakin kuin pohjoisessa, ei tätä todella epäekologista rakentamista tehtäisiin. Saarille rakentaminen tuottaa kestämättömän likenneongelman uudesta sillasta huolimatta. Koska rakentaminen on todella kallista (kunnallistekniikka) on taloja rakennettava paljon ja tiheään, jotta edes jollain olisi varaa niitä vuokrata tai osataa. Tällä tieheällä rakentamisella tuetaan myös joukkoliikenteen edes jollaisiakin mahdollisuuksia olla kannattavaa.

Jos Turku tekee niin tai näin, niin varmasti väärinpäin. Toivottavasti ympäristökunnat ymmärtävät vastuunsa tulevien sukupolvien elämisesta turunseudulla.

No comments: